Forstå din regning
Få hjælp til at forstå din regning og se de mest populære spørgsmål om regning og betaling
MÃ¥nedlig betaling
Skift til månedlig betaling. Du kan nemt og hurtigt skifte på Min side.
Udbetaling via NemKonto
Få dine penge retur på din NemKonto - fx når du ændrer eller opsiger forsikringer
Fortrydelsesret
Du kan fortryde dine forsikringskøb - se hvordan.
Oftest stillede spørgsmål
Hvorfor stemmer beløbet på min regning ikke med mit forsikringsbeløb?
Hvis prisen på din forsikring ikke stemmer, kan det være fordi:
Gebyrer og afgifter
Udover prisen på din forsikring, opkræver vi et gebyr på 9,50 kr. pr. betaling via betalingsservice og 38,50 kr. pr. opkrævning ved betaling via indbetalingskort. Derudover opkræver vi skadeforsikringsafgifter til Staten f.eks. naturskadeafgift og lovbestemte bidrag til Garantifonden.  Skadeforsikringsafgiften udgør 1,1 % af prisen på dine forsikringer og skal betales, hver gang du betaler dine forsikringer. Du kan læse mere om gebyrer og statsafgifter.
Skæv opkrævningsperiode
Vi opkræver normalt forsikringer fra d. 1. i en måned. Hvis din forsikring er trådt i kraft på en anden dato kan beløbet være anderledes ved første opkrævning.
Ændringer i forsikring eller dækning
Du har lavet ændringer i din forsikring eller dækning, f.eks. købt eller opsagt en forsikring eller tilføjet en ny dækning. Hvis dette er sket efter vi har sendt besked til betalingsservice, vil ændringen først ses i næste opkrævning. Dog med tilbagevirkende kraft. Du kan altid se  ændringerne pÃ¥ Min side .Â
Ændringer i antal kilometer, adresse eller andet
Din forsikringspris opdateres efter hvad du har forsikret. Hvis din risiko er ændret, vil prisen ogsÃ¥ ændre sig.Â
Indeksreguleret prisÂ
Din forsikringspris indeksreguleres én gang hvert år. Derfor kan din regning se anderledes ud end året før. Du kan altid se ændringerne på Min side
Hvordan skifter jeg fra årlig betaling til månedlig betaling?
Du kan i de fleste tilfælde vælge at betale mÃ¥nedligt i stedet for at betale Ã¥rligt.Â
Sådan gør du
- Log ind på Min side
- På forsiden: vælg forsikringen du vil ændre
- Klik på linket under betalinger i højre side
Du bestemmer selv
Har du allerede betalt dine forsikringer for et helt år, sender vi pengene for de resterende måneder i året retur til din konto. Herefter starter den månedlige betaling. Hvis du har flere forsikringer hos os, bestemmer du selv, hvilke forsikringer du vil betale månedligt og hvilke du evt. vil betale årligt.
Vær opmærksom på, at hvis du vælger at betale månedligt, beregner vi et tillæg på 3 % af den helårlige pris, og at der pålægges et betalingsgebyr på 9,50 kr. over Betalingsservice.
Betalingsserviceaftalen er en betingelse for, at du kan betale månedligt. Derfor sender vores system automatisk en årlig opkrævning ud, hvis en betalingsserviceaftale bliver afmeldt.
Hvorfor har jeg fået en rykker?
Hvis du har modtaget en rykker, kan det være fordi:
- Du har ikke betalt din regning i tide. SÃ¥ snart du har betalt din regning og rykker, bliver du opkrævet pÃ¥ normal vis igen.Â
- Din bank kan have afvist din betalingsservice aftale, f.eks. hvis der ikke er dækning pÃ¥ din bankkonto til at betale for opkrævningen via betalingsservice. Kontakt din bank for at høre Ã¥rsagen.Â
- Din betalingsaftale kan være slettet af din bank eller dig selv. SÃ¥ snart du har betalt din regning og rykker, kan du tilmelde din forsikring til betalingsservice igen.Â
- Du kan have angivet et forkert kontonr. til betalingsservice.Â
For at tilmelde betalingsservice igen, skal du kontakte din bank eller tilmelde din betaling via din netbank.Â
Hvordan tilmelder jeg mig Betalingsservice?
NÃ¥r du køber forsikringer via tryg.dk, bliver du automatisk tilmeldt Betalingsservice pÃ¥ det kontonummer, som du oplyser ved købet. Hvis du køber forsikringen ved møde eller samtale med vores medarbejdere eller formidlere, sker tilmelding efter aftale med dig.Â
Tilmeldes du ikke betalingsservice, vil du modtage et indbetalingskort.
Jeg har modtaget indbetalingskort, selvom jeg er tilmeldt Betalingsservice?Â
Enten er din seneste opkrævning via Betalingsservice blevet afvist, eller også er hele din Betalingsserviceaftale blevet afmeldt. Begge dele kan skyldes fejl eller misforståelser.
Tal med din bank om, hvorfor betalingen ikke er gået igennem. Betal indbetalingskortet og kontakt derefter os. Når Betalingsserviceaftalen igen er oppe at køre, vil den betaling, du har haft på indbetalingskortet være registreret.
Hvis dit indbetalingskort er på betaling for et helt år, og du er tilmeldt månedsbetaling, skal du starte med at ringe til os. Det betyder, at din Betalingsserviceaftale helt er afmeldt, og så skal vi tilmelde den igen.
Hvad gør jeg, hvis Betalingsserviceaftalen er blevet afmeldt?
Hvis din aftale er blevet afmeldt, kan du selv tilmelde den, enten ved at sige ja tak til, at fremtidige regninger fra os skal tilmeldes Betalingsservice, eller du kan indtaste tilmeldingen. Du skal bruge følgende informationer:
- PBS-nummer: 00017884
- Debitorgruppenummer: 01935
- Kundenummer: Står på dit indbetalingskort
Husk at betale indbetalingskortet – aftalen virker først fra næste betaling. Ring til os, hvis du har brug for hjælp.
Hvis du skifter bank eller konto bør du tjekke med din bank, at dine betalingsserviceaftaler flytter til den konto, du ønsker. Banken sørger derefter for, at aftalen flyttes.Â
Hvorfor stemmer beløbet på min regning ikke?
Der kan være flere grunde til, at beløbet pÃ¥ din regning ikke stemmer med det, du havde forventet. Som regel er der en god forklaring - dem har vi samlet herunder. Skulle det ske, at nedenstÃ¥ende ikke er grunden, sÃ¥ kan du ringe til os.Â
Gebyrer og afgifter
Udover prisen på din forsikring, opkræver vi et gebyr på 9,50 kr. pr. betaling via betalingsservice og 38,50 kr. pr. opkrævning ved betaling via indbetalingskort. Derudover opkræver vi skadeforsikringsafgifter til Staten f.eks. stormflodsafgift og lovbestemte bidrag til Garantifonden.  Skadeforsikringsafgiften udgør 1,1 % af prisen på dine forsikringer og skal betales, hver gang du betaler dine forsikringer. Du kan læse mere om gebyrer og afgifter.
Skæv opkrævningsperiode
Vi opkræver normalt forsikringer fra d. 1. i en måned. Hvis din forsikring er trådt i kraft på en anden dato kan beløbet være anderledes ved første opkrævning.
Ændringer i forsikring eller dækning
Du har lavet ændringer i din forsikring eller dækning, f.eks. købt eller opsagt en forsikring eller tilføjet en ny dækning. Hvis dette er sket efter vi har sendt besked til betalingsservice, vil ændringen først ses i næste opkrævning. Dog med tilbagevirkende kraft. Du kan altid se  ændringerne pÃ¥ Min side .Â
Ændringer i antal kilometer, adresse eller andet
Din forsikringspris opdateres efter hvad du har forsikret. Hvis din risiko er ændret, vil prisen ogsÃ¥ ændre sig.Â
Indeksreguleret prisÂ
Din forsikringspris indeksreguleres én gang hvert år. Derfor kan din regning se anderledes ud end året før. Du kan altid se ændringerne på Min side.
Hvilke afgifter og gebyrer betaler jeg?
Der kan forekomme et opkrævningsgebyr i forbindelse med betaling. Opkrævningsgebyret dækker de udgifter, vi har ved at opkræve den enkelte betaling. Gebyret er forskelligt alt efter, om du betaler via giro eller med Betalingsservice.
Se en oversigt over alle gebyrer og afgifter hos os.
SÃ¥dan betaler du mindst muligt i gebyr:
- Bliv digital kunde og modtag post fra os her på Min side. Tilmeld dig her på siden.
- Tilmeld dine betalinger til Betalingsservice. Gebyret er mindre end giro-gebyret.
- Betal dine forsikringer samlet – det kan du vælge at gøre, hvis du har Tryghedspakken hos os.
Â
Fandt du ikke svaret til dit spørgsmål?
Du kan se listen over de andre emner, som vi har samlet spørgsmål og svar til.