Om rejseforsikring

Hvordan dækker min rejseforsikring?

Men en rejseforsikring hos os, kan du få præcis den dækning, du har behov for. Rejseforsikringen dækker hele husstanden på alle ferier i løbet af året – enten i Europa eller hele verden.

Du kan vælge mellem tre forskellige pakker, når du køber vores rejseforsikring – det er Basis, Udvidet eller Super. Du har også mulighed for at sammensætte din helt egen pakkeløsning ud fra de tre pakker.

Du kan læse mere om de forskellige pakker til rejseforsikring.

Du kan vælge også at tilkøbe en afbestillingsforsikring. Du skal huske at købe den, inden du betaler første del af rejsens pris. Læs om afbestillingsforsikring.

Som kunde hos os kan du altid se din forsikring, når du logger på Min side.

Har du spørgsmål til din forsikring eller ønsker at ændre dine pakker? Vi er klar til at hjælpe dig.

  • Ring til os på tlf. 70 11 20 20.
  • Du kan også selv ændre din forsikring – det gør du på Min side.
Hvor kan jeg se, hvordan jeg er dækket?

Som kunde hos os kan du altid se dine forsikringer og valgte dækninger, når du logger på ‘Min side’ (sæt evt. billede eller video ind) 

Sådan gør du: 

  • Log ind på Min side.
  • Gå ind under ‘Sådan er du forsikret’.
  • Klik på navnet på den forsikring, du vil se.
  • Klik på pilen til højre for navnet på forsikringen, så kan du se, hvilke dækninger du har valgt. Der er et ’flueben’ ud for de dækninger, du har valgt og et ’minus’ ud for dem, du har fravalgt. 
  • klik på ’i’et’ og læs mere om, hvad dækningerne betyder.

Du er altid velkommen til at ringe, hvis du har spørgsmål eller vil ændre dine dækninger. Ring til os på tlf. 70 11 20 20

Du kan også selv ændre din forsikring – det gør du på Min side.

Hvordan vælger jeg den rette pakke?

Der er tre forskellige pakker af vores rejseforsikring, som er Basis, Udvidet eller Super. Du har også mulighed for at sammensætte din helt egen pakkeløsning ud fra de tre pakker, så du er forsikret præcis efter dine behov. Derudover kan tilkøbe vores afbestillingsforsikring.  

Du kan læse mere om de forskellige pakker til rejseforsikring, og hvad de dækker. Læs mere.

Får jeg bonus, når jeg har en rejseforsikring hos jer?

Som kunde i Tryg er du medlem af TryghedsGruppen, som er Trygs største aktionær og står bag TrygFonden. Det giver dig mulighed for at få udbetalt bonus, typisk 5-8 % af den samlede pris for dine forsikringer året før. 

Om bagage

Hvordan dækker forsikringen, hvis min indtjekkede bagage er forsinket?

Dækningen ”Forsinkelse” dækker, når din bagage eller andet udstyr er forsinket i mere end tre timer i forhold til din ankomst til rejsemålet. Forsikringen dækker de udgifter til køb af tøj og toiletartikler, som du har behov for på grund af forsinkelsen. Det samme gælder hvis du har behov for at leje andet udstyr, fordi dit eget er forsinket. 

Er din bagage forsinket, er det vigtigt at du henvender dig til transportselskabet og får udleveret en PIR-rapport som dokumentation for forsinkelsen.

Erstatningen ydes op til den valgte sum på din forsikring. Summen gælder pr. stk. forsinket bagage, pr. døgn, i maksimalt 5 døgn. Forsikringen dækker ikke, hvis bagagen er forsinket på hjemrejsen, eller hvis forsinkelsen skyldes strejke.

Du kan nemt anmelde din sag på Min side.

Dækker forsikringen, hvis min bagage er bortkommet eller beskadiget?

Hvis du har købt årsrejseforsikring inkl. bagageskade, er du godt dækket ind, hvis dine ting beskadiges eller bortkommer - både når det er indtjekket som bagage ved flyrejser, eller når det medbringes under tog eller busrejser.

Husk at få en PIR rapport eller bagagekvittering som dokumentation for bortkomsten eller beskadigelsen. Vær opmærksom på, at transportselskabet har op til 21 dage til at fremskaffe din bagage. Er din bagage ikke fundet efter 21 dage, kan du anmelde dit krav til os på Min side.

Brug forsikring og anmeld skade

Hvad gør jeg, hvis jeg ønsker at afbestille min rejse?

Hvis du ønsker at afbestille din rejse, er det altid en god ide først at kontakte rejsearrangøren. Her kan du spørge til mulighederne for at afbestille, ombooke rejsen til en anden destination eller til et andet tidspunkt.

For at kunne afbestille skal du have afbestillingsdækningen, inden du bestiller og betaler en rejse. Ellers er du ikke omfattet af dækningen.

Læs om afbestillingsforsikring

Har du spørgsmål til din forsikring eller ønsker at købe afbestilling? Vi er klar til at hjælpe dig. Ring til os på tlf. 70 11 20 20.

Som kunde hos os kan du altid se din forsikring, når du logger på Min side. Her kan du også købe en afbestillingsforsikring.

Hvordan melder jeg en skade på min rejseforsikring?

Du anmelder en skade her på tryg.dk ved at logge på ’Min side’. Du kan anmelde skaden, når det passer dig, og du kan også se status på skaden.  

Sådan er forløbet, når du anmelder en skade: 

  • Du logger på Min side og vælger den forsikring, du har en skade på.
  • Du udfylder anmeldelsen og finder dokumentation frem, som der er behov for.
  • Vi opretter din skade, og så får du en kvittering på mail.
  • Vi behandler din skade.
  • Du får svar på mail, når der er truffet afgørelse om din skade. 

Har du behov for hjælp til at anmelde skaden online, eller har du spørgsmål til din forsikring? Ring til os – vi er vi klar til at hjælpe dig.

Skal jeg anmelde skaden med det samme, eller kan jeg vente til jeg kommer hjem fra rejsen?

Hvis du får behov for øjeblikkelig hjælp fx i forbindelse med indlæggelse pga. sygdom eller tilskadekomst, skal du kontakte Tryg Alarm. De har døgnåbent og sidder klar på telefon  +45 44 68 82.

Ved de fleste andre skader eller begivenheder kan du vente med at anmelde det online, til du kommer hjem.

Hvis din bagage bliver forsinket til din rejsedestination eller transitlufthavn, skal du blot sørge for at få det anmeldt i lufthavnen og få en P.I.R. (Property Irregularity Report) og gemme dit bagagebevis.

Bliver du fx bliver udsat for tyveri, skal det anmeldes til det lokale politi.

Hvilken dokumentation skal jeg bruge, når jeg anmelder en skade på rejseforsikringen?

Vi skal bruge dokumentation for din rejse, for skaden og for de ekstraudgifter, som du har haft i forbindelse med skaden.

Det kan fx være:

  • Originale rejsebilag.
  • Lægeerklæring.
  • Kvitteringer for udgifter– fx lægebesøg, medicin samt transport til og fra lægen.
  • P.I.R. (Property Irregularity Report) ved bagageforsinkelse, der dokumenterer skaden og kvitteringer for dine udgifter til tøj- og toiletartikler.

Hvis du har afbestilt en rejse, skal vi altid bruge rejsebilag og dokumentation for skaden eller årsagen til, at du har afbestilt. Husk, at det kræver, du har tilkøbt vores Afbestillingsforsikring.

Læs om afbestilling

Hvordan bestiller jeg et rejsebrev?

Et rejsebrev – som også bliver kaldt et rejsecertifikat eller rejsebevis – er et dokument, der beviser, du har en rejseforsikring. Det skal ofte bruges i forbindelse med visumansøgninger til lande uden for EU.

Kontakt os for at få et brev, der bekræfter at du har en rejseforsikring eller en ansvarsforsikring hos os.

Du kan ringe til os på tlf. 44 20 26 77. Vi sidder klar til at hjælpe dig med at bestille dit rejsebrev. Du kan også bede om at blive ringet op - så kontakter vi dig snarest.

Læs mere og bliv ringet op

De italienske myndigheder vedtog en lov pr. 1. januar 2022, der indebærer at alle skiløbere som anvender alpine pister, skal have en gyldig ansvarsforsikring.

Medicinsk forhåndsvurdering og sundhed

Hvad er en medicinsk forhåndsvurdering?

Det er en medicinsk forhåndsvurdering, der giver dig sikkert svar på, om du kan få dækket behandling af din kroniske eller eksisterende sygdom, hvis den forværres på din rejse.

Læs mere om medicinsk forhåndsvurdering.

Hvordan får jeg en medicinsk forhåndsvurdering, så jeg ved, om jeg er rask nok til at rejse?

Du får en medicinsk forhåndsvurdering ved at tage vores elektroniske helbredstest, som du finder et link til nedenfor. Den giver en vurdering af, hvordan du er dækket for sygdom på din rejseforsikring. Det er vigtigt, hvis du er blevet syg eller har fået en skade, som du fortsat er i behandling for, eller hvis du har en kronisk sygdom.

Hvad skal du have klar inden testen?

Du skal bruge  cpr-nr.  og policenummeret på den person, der har købt rejseforsikringen for at tage helbredstesten.

Gå til elektronisk test

Hvordan er jeg dækket med det blå EU-sygesikringskort?

Husk at tage dit blå EU-sygesikringskort med på ferie, så har du ret til lægebehandling på lige vilkår med borgere i det land, du rejser i. Du kan risikere egenbetaling på visse behandlinger, hvis det er vilkårene i landet.

Tjek dato og årstal på kortet for at se, om det er gyldigt på rejsen.

Du bestiller det blå EU-sygesikringskort på borger.dk.

Vær opmærksom på, at det blå EU-sygesikringskort ikke dækker hjemtransport, hvis du får behov for det. I sådan en situation skal du have en rejseforsikring.

Tjek, hvordan din rejseforsikring dækker på Min side.

Hvor kan jeg samle mine rejseoplysninger, hvis jeg får brug for hjælp på rejsen?

Du kan downloade og printe et rejsekort, som indeholder kontaktoplysninger til Tryg og til Tryg Alarm, der er vores  24/7 alarmcentral.

Det er en god idé at skrive policenummeret på din rejseforsikring, når du udfylder og printer rejsekortet.

Her kan du downloade og printe dit rejsekort. Hav det med, når du rejser – så er vi kun et telefonopkald væk, hvis du får brug for hjælp.

Download rejsekort

Andre relevante spørgsmål

Dækker forsikringen, hvis mit flyselskab eller rejsebureau går konkurs?

Har du har købt årsrejseforsikring inkl. Konkursdækning er du godt dækket ind, hvis dit rejseselskab eller flyselskab går konkurs. Forsikringen dækker dine rejseudgifter op til den valgte rejsesum, hvis rejsen er bestilt og betalt min. 90 dage efter dækningen trådte i kraft. Forsikringen dækker både konkurs inden afrejse og når du er på rejsemålet, så du kan komme godt hjem igen.

Har du ikke fået tilføjet konkursdækningen, så er der hjælp at hente hos Rejsegarantifonden ved pakkerejser og ved flyrejser. Ved flyrejser gælder der dog en selvrisiko pr. person, der skulle ud at rejse. Læs mere om hvordan du er stillet.

Ønsker du at tilføje dækningen Konkurs til din rejseforsikring, så ring til vores Kundeservice og bliv bedre sikret til fremtidige rejser. Du kan også selv justere din rejseforsikring under Selvbetjeningen på Min side.

Dækker forsikringen, hvis mit fly bliver aflyst?

Hvis din planlagte flyafgang bliver aflyst, så du ikke kan påbegynde din rejse, skal du kontakte flyselskabet. Det er flyselskabet, der enten skal sørge for at ombooke dig eller give dig pengene retur for flyrejsen. Hvis du vælger at blive hjemme, dækker forsikringen ikke mistede rejsearrangementer eller overnatninger, som du har bestilt, men ikke kan benytte. Derfor er det en god idé at bestille en ny flyrejse med et andet selskab, hvis det er muligt.

Hvis du har tilkøbt vores Forsinkelsesdækning, og du allerede er på rejsen, når dit fly bliver aflyst, så dækker rejseforsikringen dine udgifter til hotel og forplejning, op til den valgte sum, indtil dit nye fly afgår.

Hvordan dækker forsikringen i forbindelse med en strejke før eller under min ferie?

Forsikringen dækker ikke, hvis din rejse bliver ramt af strejke, eller hvis du ikke får udleveret din bagage på rejsemålet på grund af en strejke hos lufthavnspersonalet. I stedet skal du rette dit krav mod flyselskabet eller den rejseudbyder, som har strejket. Læs gode råd og få oplyst dine rettigheder på:

Forbrugerstyrelsens hjemmeside

Hvordan dækker forsikringen, hvis mit fly er forsinket?

Tjek, om du har dækningen ‘forsinkelse’ på din rejseforsikring. Det gør du på Min side.

Hvis du har ’forsinkelse’, så dækker vi ekstraudgifter til hotel og forplejning, hvis dit fly er mere end 3 timer forsinket i forhold til planlagt afgang, når forsinkelsen ikke var varslet, før du rejste fra din bopæl.

Hvordan holder jeg mig opdateret om eventuelle naturkatastrofer på min rejsedestination?

Udenrigsministeriet holder sig opdateret omkring bl.a. naturkatastrofer på forskellige rejsedestinationer. Du kan downloade deres app Rejseklar og følge din destination, så du modtager relevante notifikationer.

Vi anbefaler dig at hente Rejseklar-appen, da den kan bruges i flere situationer, hvis du rejser eller bor i udlandet.

Hvad kan du bruge app’en til?

I appen kan du:

  1. tilmelde dig Danskerlisten, så kan du få beskeder fra Udenrigsministeriet i appen, på SMS og e-mail, hvis der opstår en alvorlig hændelse i det land, du er rejst til. Det er frivilligt at tilmelde sig Danskerlisten.
  2. finde Udenrigsministeriets rejsevejledninger og få information om sikkerhedssituationen på dit rejsemål.
  3. få gode råd, om hvad du skal gøre, hvis du er uheldig – fx i forbindelse med mistet bagage, sygdom eller kriminalitet.
  4. finde kontaktoplysninger til danske ambassader og konsulater i udlandet og til Udenrigsministeriets Borgerservice, hvis du får brug for hjælp i en akut nødsituation.

Download appen 'Rejseklar' på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Jeg har købt en rejse for at se en teaterforestilling, en koncert eller et lignende arrangement, og nu er det aflyst. Kan jeg afbestille rejsen?

Ja, hvis arrangementet var hovedformålet med rejsen.

Hvilken årsrejseforsikring har jeg?

Du skal tjekke dine forsikringsbetingelser, for at tjekke, om du har den gamle eller den nye årsrejseforsikring.

På Trygs nye årsrejseforsikring står der øverst på forsiden af betingelserne 2003, 20G3 eller lignende, mens der på Tryg’s gamle årsrejseforsikring står 1307, 13G7 eller lignende. Tryg’s nye årsrejseforsikring er typisk solgt fra 22. april 2020 og frem.

Du kan tjekke dine forsikringsdokumenter på Min side ved at logge ind. Her finder du forsikringsaftalen (policen) og forsikringsbetingelserne. 

På Min side kan du også se, om du har tilvalgt afbestillingsdækningen, og om du har valgt Rejseforsikring Basis, Udvidet eller Super, og hvad de hver især dækker.

Børnefamilie står sammen foran et tog

Vi har samlet gode råd til dig

Vi har samlet et overblik af gode råd til dig om blandt andet skiferie, solferie, helbred på rejse, at blive klar til rejsen og bilferie. 

Få gode råd

Fandt du ikke svaret på dit spørgsmål?

Du kan se listen over de andre emner, som vi har samlet spørgsmål og svar til.


Vi vil gerne hjælpe dig videre. Har du spørgsmål til, hvordan du er dækket, kan du kontakte Tryg Rejseskade på telefon 44 20 26 77.


Du kan også anmelde din skade online.