Sidst opdateret: d. 2. april

Sådan dækker forsikringen

Læs her, hvordan din rejseforsikring dækker og se Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Opdatering om corona-situationen

Vi har i øjeblikket travlt med at hjælpe danskere med akut behov hjem fra udlandet. Vi beder dig derfor vente med at afbestille, til der er 3 døgn til din afrejse. Først der kan vi afgøre, om din rejse er dækket.

Du kan også vente med at kontakte os til efter påske, hvis du har dokumentation på, at rejsen er afbestilt 3 døgn før afrejse.

Vi skal bruge følgende dokumentation:

  • Har du afbestilt en rejse, skal vi bruge det oprindelige rejsebevis, dokumentation for refusionsbeløb og på at rejsen er afbestilt.
  • Hvis du har måtte tage før hjem fra din ferie, har vi brug for flere slags dokumentation. Det drejer sig om dokumentation på ekstraudgifter til transport, ophold og forplejning, din oprindelige hjemrejsebillet samt refusion af din oprindelige hjemrejsebillet, der ikke blev benyttet.

Vi håber på din forståelse og tålmodighed.

Vil du afbestille en rejse?

  • Kontakt først din rejseudbyder (fx rejsebureau eller flyselskab) for ombookning eller refusion.
  • Har du kontaktet din rejseudbyder og fået afslag på ombooking eller refusion, skal du bede om at få det dokumenteret på skrift. Det gælder også, hvis du evt. kun har fået delvis refusion.
  • Herefter kan du anmelde skaden til os.
  • Dokumentationen kan du sende sammen med online skadeanmeldelsen. Hvis du allerede har anmeldt din skade, kan du uploade dokumentationen til din skade fra Min Side.

Du kan anmelde din skade online her.

Afbestilling af pakkerejser

En pakkerejse består af flere rejseydelser fx hotel og flybilletter eller hotel og udflugt. Hvis du har købt en pakkerejse, skal du først kontakte rejsearrangør for at få erstattet rejsen.

  • Din rejsearrangør skal tilbagebetale det fulde beløb, hvis du har betalt for en pakkerejse, når Udenrigsministeriet fraråder, at du rejser.
  • Har du købt rejsen gennem en formidler, fx en hjemmeside der sælger rejser for et rejsebureau, hæfter de på samme måde overfor dig. 

Er du i udlandet?

  • Du skal først kontakte din rejseudbyder (fx rejsebureau eller flyselskab) for at få information om, hvordan du kommer hjem. Husk at følg de lokale myndigheders instruktioner, da retningslinjerne kan ændre sig løbende.
  • Hvis du ikke kan få hjælp hos din rejseudbyder, så kontakt Falck Global Assistance på +454468 8200.

Udenrigsministeriet anbefaler, at du tilmelder dig Udenrigsministeriets Danskerliste og opfordrer dig til, at kontakte nærmeste ambassade eller konsulat, hvis du har brug for hjælp.

For at vejlede dig bedst muligt, har vi samlet de oftest stillede spørgsmål og svar her.

Hvordan dækker min afbestillingsforsikring?

Rejsemålet er rødt, kan jeg afbestille min rejse?

Ja. Vi dækker afbestilling af rejser til områder eller lande, som Udenrigsministeriet fraråder rejser til. Det vil sige de rejsemål, der er illustreret med en rød bjælke på Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Afbestilling forudsætter, at du har tilvalgt afbestillingsdækningen på din rejseforsikring, og der er 3 døgn eller mindre til din rejse.

Vi anbefaler, at du holder dig opdateret om situationen på Udenrigsministeriets hjemmeside. Kontakt også dit rejsebureau for at høre, hvordan du skal forholde dig.

Rejsemålet er orange, kan jeg afbestille min rejse?

Ja. Vi dækker afbestilling af rejser til områder eller lande, som Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser til. Det vil sige de rejsemål, der er illustreret med en orange bjælke på Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Afbestilling forudsætter, at du har tilvalgt afbestillingsdækningen på din rejseforsikring, og der er 3 døgn eller mindre til din rejse.

Vi anbefaler, at du holder dig opdateret om situationen på Udenrigsministeriets hjemmeside. Kontakt også dit rejsebureau for at høre, hvordan du skal forholde dig.

Jeg skal mellemlande i et land, som Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser og indrejse til. Kan jeg bruge afbestillingsforsikringen?

Ja, du kan godt vælge at afbestille din rejse. 

Afbestilling forudsætter, at du har tilvalgt afbestillingsdækningen på din rejseforsikring, og der er 3 døgn eller mindre til din rejse.

Mit fly er blevet aflyst på grund af Corona-virus, kan jeg afbestille rejsen?

Ja. Din afbestillingsforsikring dækker afbestilling af rejser til områder eller lande, som Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser eller indrejse til. Vi anbefaler, at du først kontakter dit rejsebureau/flyselskab for at undersøge muligheden for ombookning eller refusion.

Kan jeg afbestille min rejse, som først er til sommer?

Situationen ændrer sig hele tiden og kan nå at ændre sig inden sommerferien. Vi beder dig derfor om, at kontakte os, når der er 3 døgn til afrejse, så vi kan tage endelig stilling til, om forsikringen dækker. Hvis du køber en rejse til et land, hvor ikke-nødvendige rejser og indrejse frarådes er du ikke dækket af din afbestillingsforsikring.

Hold dig også orienteret på UM’s hjemmeside og på Tryg.dk, da vi løbende følger udviklingen. Kontakt også dit rejsebureau for at høre, om de gennemfører rejsen.

Kan jeg afbestille min pakkerejse?

Har du købt en pakkerejse, det vil sige en rejse der består af flere ydelser fx hotel og flybilletter eller hotel og udflugt, skal din rejsearrangør tilbagebetale det fulde beløb du har betalt for rejsen, når Udenrigsministeriet fraråder at du rejser. Det står i pakkerejseloven. 
Derfor skal du kontakte din rejsearrangør for at få erstattet din rejse.

Har du købt rejsen på hos en formidler, fx en hjemmeside der formidler rejser for et rejsebureau, hæfter de på samme måde overfor dig. 

Hav tålmodighed, der er en hjælpepakke på vej

Vi får en del henvendelser fra kunder, hvis rejsebureau ikke vil refundere prisen for deres pakkerejse. Regeringen har for nylig vedtaget en hjælpepakke, som betyder, at rejsebureauerne kan refundere deres kunder for pakkerejserne, uden at bureauerne går konkurs. Dette vil blive administreret af Rejsegarantifonden, som i øjeblikket arbejder på højtryk på at finde ud af, hvordan det skal foregå i praksis.
Hav derfor tålmodighed, indtil du får nærmere information fra dit rejsebureau.

Hvordan dækker min rejseforsikring?

Hvornår kan få erstatning for ødelagte rejsedøgn eller erstatningsrejse?

Trygs rejseforsikring dækker ødelagte rejsedøgn eller erstatningsrejse hvis du bliver akut syg eller kommer til skade på rejsen og derfor bliver indlagt på hospitalet.

Hvis du evakueres eller rejser hjem fordi Udenrigsministeriet anbefaler det, dækker forsikringen ikke ødelagte rejsedøgn eller erstatningsrejse.

Hvis jeg bliver sat i karantæne i det land, som jeg skal rejse til?

I det tilfælde må du kontakte Tryg Alarm på +45 4468 8200, som vil hjælpe dig med eventuelle udgifter til forlænget ophold, indtil du kan rejse hjem igen.

Hvis jeg bliver sat i karantæne uden at være syg og evt. har ekstraudgifter på rejsen?

Forsikringen dækker udgifter til hotel og forplejning, hvis du bliver sat i karantæne og eventuelle ekstraudgifter til transport, hvis det bliver aktuelt.

Forsikringen dækker ikke udgifter til tabt arbejdsfortjeneste. 

Hvis jeg sættes i karantæne på ferien og får ødelagt mine rejsedage?

Vi dækker ødelagte rejsedøgn, hvis du bliver syg, men ikke hvis du bliver holdt i karantæne på grund af andres sygdom.