Sidst opdateret: d. 2. december

Til dig med rejseforsikring hos Tryg 

Om coronavirus

Udenrigsministeriets rejsevejledninger afspejler nu som udgangspunkt ikke COVID-19, men husk fortsat at tjekke rejsevejledningen og rejsemålets indrejseregler.

Udenrigsministeriets rejsevejledninger farvemarkeres ikke længere efter COVID-19 situationen i de enkelte lande, fx indrejserestriktioner, med mindre et land rammes af nye COVID-19 varianter som det er sket i Sydafrika med Omikron varianten. Det vil derfor oftest være de normale sikkerhedsfaktorer i landet – terror, krig, uro m.v. – som gengives i rejsevejledningernes farvemarkering.

Flere lande er dog fortsat ramt af COVID-19

Selvom rejsevejledningerne ikke længere tager højde for corona, skal man være opmærksom på, at flere lande/områder stadig er ramt af COVID-19 og restriktioner i større eller mindre grad.

Husk

  • At tjekke sikkerhedsniveauet på dit rejsemål i Udenrigsministeriets rejsevejledning
  • At tjekke rejsemålets indrejseregler og restriktioner på ambassadens hjemmeside
  • At orientere dig om COVID-19 situationen på din rejsedestination

Det er dit eget ansvar at holde dig opdateret om regler og rejserestriktioner. F.eks. dækker forsikringen ikke, hvis man bliver afvist af flyselskabet eller på rejsedestinationen, fordi krav om vaccination/COVID-19-test ikke er overholdt.

Følg altid myndighedernes retningslinjer

Vi anbefaler, at du altid overholder Udenrigsministeriets rejsevejledninger og myndighedernes retningslinjer, herunder lokale myndigheder retningslinjer og restriktioner hvis du er rejst afsted. Husk inden hjemrejse at orientere dig om eventuelle indrejseregler for din hjemkomst til Danmark.

Vær opmærksom på, at myndighederne kan fraråde alle rejser til et land/område, hvis der kommer en ny bekymrende variant af COVID-19 i omløb, ligesom Udenrigsministeriet kan fraråde udenlandsrejser af andre årsager.

Her har vi samlet nogle typiske spørgsmål om hvad du skal gøre ved fx indrejseforbud, eller ved krav om selvisolation på destinationen på grund af COVID-19 og du kan se hvordan Trygs årsrejseforsikring dækker.

Spørgsmål omkring afbestilling af rejsen

Kan jeg afbestille min rejse, hvis et land lukker helt for turister?

Først og fremmest, så kontakt din rejsearrangør for at høre hvordan du er stillet i forhold til at afbestille din rejse, da den ikke kan gennemføres. Trygs nye årsrejseforsikring dækker afbestilling af rejsen, når et land helt lukker for turister og der er 3 dage til din afrejse.

Det gør vi selvom rejsevejledningerne ikke ændrer farve på grund af COVID-19. Det kræver at du har tilvalgt dækningen Afbestilling, og du har gjort det inden du købte rejsen. Hvis du stadigvæk har Trygs gamle årsrejseforsikring, så kontakt Tryg Rejseskade på telefon 44 20 26 77 for at høre, hvordan du er stillet.

Dækker I afbestilling af rejsen, hvis jeg har købt en rejse, og landet nu indfører restriktioner som udgangsforbud, forsamlingsforbud og selvisolation?

Kontakt først din rejsearrangør for at høre hvordan du er stillet i forhold til at afbestille din rejse, da den ikke kan gennemføres. Trygs nye årsrejseforsikring dækker afbestilling, når et land indfører udgangsforbud, forsamlingsforbud og selvisolation, så rejsen ikke kan gennemføres.

Det kræver at du har tilvalgt dækningen Afbestilling, og du har gjort det, inden du købte rejsen. Hvis du stadigvæk har Trygs gamle årsrejseforsikring, så kontakt Tryg Rejseskade på telefon 44 20 26 77 for at høre, hvordan du er stillet.

Hvad gør jeg hvis det land jeg skal rejse til indfører et krav om, at jeg skal være færdigvaccineret for COVID-19, for at kunne rejse ind i landet og jeg ikke kan nå at blive færdigvaccineret?

Først vil vi bede dig kontakte din rejsearrangør for at høre, hvordan du er stillet i forhold til at afbestille din rejse. Trygs nye årsrejseforsikring dækker afbestilling, hvis du har købt rejsen, inden kravet om COVID-19 vaccine blev indført, og du, én i din husstand, eller en eventuelt medforsikret ekstra rejseledsager ikke kan få en tid til at blive færdigvaccineret inden afrejse. På både den nye og den gamle årsrejseforsikring dækker vi også, hvis du af medicinske årsager ikke kan modtage vaccinen.

Jeg har købt en rejse da det ikke blev frarådet at rejse, og nu fraråder Udenrigsministeriet at jeg rejser, kan jeg så afbestille rejsen?

Når du ikke kan gennemføre rejsen, så kontakt din rejsearrangør for at aftale med dem, hvad du skal gøre. Trygs nye årsrejseforsikring dækker, når der er tre dage til afrejse, og Udenrigsministeriet stadigvæk fraråder rejsen, når du har tilvalgt dækningen Afbestilling, og du har gjort det, inden du købte rejsen. Der er også dækning for afbestilling på Trygs gamle årsrejseforsikring, når du har tilvalgt dækningen Afbestilling.

Jeg har købt en rejse for at stå på ski, se en teaterforestiling, en koncert eller lignende arrangement og nu er det aflyst, betyder det så at jeg kan afbestille rejsen?

Hvis du har købt en samlet pakke med en rejse og fx billetter til et arrangement, som så aflyses, eller skisportsstedet på din skirejse lukker, så er det din købte rejse der ikke kan gennemføres. Kontakt din rejsearrangør for at høre, hvordan du skal forholde dig.

Hvis du ikke har købt en samlet pakke, så kan Trygs årsrejseforsikring hjælpe dig. Når du har tilvalgt dækningen Afbestilling på Trygs nye årsrejseforsikring og du har gjort det inden du købte rejsen, så dækkes afbestilling af rejsen og de udgifter, du har haft til fx billetter eller liftkort. Der er også dækning på Trygs gamle årsrejseforsikring, når du har tilvalgt dækningen Afbestilling og det er et offentligt arrangement, der er aflyst.

Spørgsmål, hvis jeg allerede er rejst afsted:

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg får et positivt corona-testsvar eller har været i nærkontakt, så jeg skal gå i isolation på rejsen?

Din årsrejseforsikring dækker ekstraudgifter til hotel og forplejning, hvis du bliver testet positiv på rejsen og skal gå i isolation. Dækningen gælder også, hvis medforsikrede, fx partner eller børn, testes positive og I derfor påbydes at gå i isolation på rejsemålet.

Trygs nye årsrejseforsikring dækker desuden, hvis du selv ikke er smittet, men blot har været i nærkontakt med en smittet, og det derfor er krævet at du går i isolation på rejsemålet.

Hvad skal jeg gøre, hvis det land, jeg befinder mig i, lukker ned?

Undersøg om hjemrejsen kan ændres hos din rejsearrangør, så du kan rejse hjem tidligere end planlagt. Undersøg med hotellet og din rejsearrangør, hvordan du er stillet i forhold til overnatning, indtil du kan rejse hjem.

Tryg følger de danske myndigheders rejsevejledninger. Hvis Udenrigsministeriet anbefaler en ”evakuering” fra landet/området grundet nedlukningen, dækker vi dette, herunder udgifter til tidligere hjemrejse.

Spørgsmål om hvilket produkt jeg har købt:

Hvordan kan jeg se om jeg har den nye eller den gamle Årsrejseforsikring?

På ’Min side’ på Tryg.dk, kan du se mere om den årsrejseforsikring du har valgt, fx om du har tilvalgt dækningen afbestilling, og om du har valgt Rejseforsikring Basis, Udvidet eller Super, hvis du har Tryg’s nye årsrejseforsikring. Hvis du har valgt at få dine forsikringsdokumenter digitalt, så kan du også se selve forsikringsaftalen (policen) og forsikringsbetingelserne på ’Min Side’ på Tryg.dk.

Når du skal se om du har valgt Tryg’s nye årsrejseforsikring eller du stadigvæk har en ældre version af produktet, så kig på forsikringsbetingelserne. På Tryg’s nye Årsrejseforsikring står der øverst på forsiden af betingelserne 2003, 20G3 eller lignende m.v., mens der på Tryg’s gamle Årsrejseforsikring, står 1307, 13G7 eller lignende på forsiden. Tryg’s nye årsrejseforsikring er typisk solgt fra 22. april 2020 og frem.