Sidst opdateret: d. 3. juni

Sådan dækker din rejseforsikring: Afbestil din rejse online

Har du planlagt en rejse?

Udenrigsministeriets har opdateret deres rejsevejledninger.

Hvis dit rejsemål frarådes
Kontakt først din rejseudbyder for refusion eller ombooking, før du kontakter os. 

Nedenfor kan du se, hvordan din rejseforsikring dækker.

Anmeld din skade

  • Anmeld din skade på Min side / Min virksomhed. Du skal uploade/sende dokumentationen sammen med din online skadeanmeldelse. 
  • Har du allerede anmeldt din skade, kan du uploade dokumentation til din skadeanmeldelse på Min Side.

Afbestilling af din rejse

Pakkerejse

Har du købt en pakkerejse – dvs. flere rejseydelser fx hotel og flybilletter – skal du kontakte din rejsearrangør for at få erstattet rejsen.

Din rejsearrangør skal tilbagebetale det fulde beløb, når rejsen aflyses, fordi Udenrigsministeriet fraråder, at man rejser.
Har du købt rejsen gennem en formidler – fx en hjemmeside der sælger rejser for et rejsebureau, hæfter de på samme måde.
 

Flyrejser

Hvis du har købt flybilletter, som bliver aflyst, skal du have refunderet udgiften fra flyselskabet. Flyselskabet kan tilbyde dig et tilgodebevis eller en ombooking, men du har ret til at takke nej til dette, og så skal du have refunderet din udgift. 

Vil flyselskabet trods din henvendelse ikke refundere pengene for flybilletterne selvom flyvningen er aflyst, og har du betalt rejsen med kreditkort, kan din bank i nogle tilfælde også hjælpe dig. Du har ofte mulighed for at gøre indsigelse mod betalingen, med den begrundelse at du ikke har fået den vare du har betalt for. Det er en anmodning om tilbageførelse (charge-back) af det betalte beløb. Kontakt din bank for at høre nærmere.

Hvis du vælger at blive hjemme på trods af at flyet stadig afgår, skal du stadig søge refusion fra flyselskabet inden du anmelder en skade hos os. 

I øjeblikket er der meget pres på flyselskaberne, og det kan derfor tage lang tid inden du får din refusion. 
 

Øvrige rejseydelser

Du kontakte din rejseudbyder (fx hotel, biludlejningsfirma, transportselskab) og høre, om du får refusion for udgifterne jf. deres salgsbestemmelser. 

Hvis du ikke modtager refusion, skal du sende dit oprindelige rejsebevis til os sammen med dokumentation på, at du ikke har modtaget refusion. Hvis du bliver tilbudt ombooking og accepterer denne, så har du fået dækket din udgift, og forsikringen yder ikke erstatning. 
 

Få svar på typiske spørgsmål inden du kontakter os

Skal jeg indbetale mit restbeløb til min bestilte ferie eller kan jeg få dækket mit depositum?

Vi anbefaler, at du tager kontakt til din rejseudbyder med henblik på udsættelse af din indbetaling. 
Er det ikke muligt, skal du følge rejseudbyderens vilkår for indbetaling for fortsat at være dækket for afbestilling.

Dækker I, hvis jeg ikke følger Udenrigsministeriets vejledning, og rejser til et land, hvor der frarådes indrejse?

Vi anbefaler, at du altid følger Udenrigsministeriets rejsevejledning.

Hvis du vælger at rejse afsted alligevel, skal du være opmærksom på, at vores muligheder for at hjælpe dig kan være meget begrænset.
Forsikringen dækker ifølge betingelserne, hvilket betyder, at skader relateret til corona-pandemien ikke vil være dækket af forsikringen. Fx. dækker forsikringen ikke;

  • evakuering fra en destination, som på udrejsetidspunktet er ramt af Corona,
  • udgifter til ufrivillig forlængelse som følge af karantæne eller aflysning af transportmiddel
  • eller udgifter til ændret/afbrudt rejse som følge af restriktioner på rejsen.
     
Kan jeg bestille en rejse i dag og være dækket af afbestillingsforsikringen?

Din rejseforsikring vil ikke dække afbestilling grundet Coronavirus, da årsagen for afbestilling er tilstedet ved køb af rejsen. Vi dækker heller ikke andre årsager.

Kan jeg få erstatning for ødelagte rejsedøgn?

Vores rejseforsikring dækker ødelagte rejsedøgn eller erstatningsrejse, hvis du bliver akut syg eller kommer til skade på rejsen og derfor bliver indlagt på hospitalet. Hvis du evakueres eller rejser hjem fordi Udenrigsministeriet anbefaler det, dækker forsikringen ikke ødelagte rejsedøgn eller erstatningsrejse.

Hvad gør jeg, hvis mit flyselskab går konkurs?

Undersøg om dit flyselskab er en del af Rejsegarantifonden.  De fleste selskaber er med i Rejsegarantifonden, som dækker ved konkurs, hvis flyet har udrejse fra en udenlandsk lufthavn og hjemrejse til en dansk lufthavn.

Forsikringen dækker ikke ved konkurs.
 

Er du rejst hjem fra en rejse før tid?

Hvis du har været i kontakt med dit rejsebureau eller flyselskab på rejsen og fået ombooket dine oprindelige flybilletter hjem, skal du sende dokumentation for dine ekstraudgifter for ombookingen til os. 

Hvis du ikke benyttede dine oprindelige hjemrejsebilletter, skal du kontakte dit rejsebureau eller flyselskab, som du oprindeligt skulle have rejst hjem med for at høre, hvilken refusion, du er berettiget til. 

  • Hvis flyet blev aflyst skal du have fuld refusion af ubrugte flybilletter. 
  • Hvis flyet fløj skal du have refunderet flyskatter og afgifter.

Når du anmelder skaden til os, skal du sende dokumentation for de oprindelige flybilletter, dokumentation på at disse er søgt refunderet samt dokumentation på ny flybillet eller ombooking. Vi skal også have dokumentation på eventuelle ekstraudgifter til ophold og forplejning.