Tryg ID – vi passer godt på din digitale identitet
Tryg ID hjælper dig, hvis din identitet bliver misbrugt på nettet. Både, hvis du oplever økonomisk misbrug, eller hvis din digitale identitet bliver brugt uden din tilladelse på de sociale medier.
Der i øjeblikket falske e-mails i omløb, som udgiver sig for at være fra Tryg.
Læs mere om, hvordan du identificerer demTryg ID – vi passer godt på din digitale identitet
Tryg ID hjælper dig, hvis din identitet bliver misbrugt på nettet. Både, hvis du oplever økonomisk misbrug, eller hvis din digitale identitet bliver brugt uden din tilladelse på de sociale medier.
Flere oplever identitetsmisbrug end nogensinde før
Måske modtager du pludselig regninger på ting, du ikke har købt – eller opdager, at nogen spreder dine private billeder under et falskt navn på Facebook. Med Tryg ID får du hjælp og vejledning til at håndtere digital identitetstyveri af både økonomisk og social karakter.
Misbrug på sociale medier
Du opdager måske først, at din identitet er blevet misbrugt på de sociale medier, når du modtager invitationer og henvendelser, som du undrer dig over. Det kan også være kommentarer fra venner eller familie, der gør dig opmærksom.
Eksempler, som kan betyde, at din identitet bliver misbrugt:
Økonomisk misbrug på nettet
Først og fremmest hjælper vi dig med at undersøge mistanken. Viser det sig, at der foregår misbrug, hjælper vi med at stoppe det – fx ved at kontakte RKI og debitorregister, kontakte kreditor og afvise uretmæssige krav. I nogle tilfælde kan det også være nødvendigt at oprette kreditspærring på dit cpr-nummer.
Eksempler, som kan betyde, at din identitet bliver misbrugt:
Tre kunder fortæller – sådan føles det at få stjålet sin identitet
Tre af vores kunder fortæller om deres oplevelser med identitetsmisbrug, og hvordan de fik hjælp fra Tryg ID til at løse de problemer, der følger med.
André mistede sin pung. I månederne efter brugte tyven over 60.000 kr. i hans navn. Tyven oprettede lån, købte mobiltelefoner og møbler:
”Jeg vidste godt, at jeg ikke kunne miste penge. Det er de firmaer, der sælger til tyven, der står med problemet. Men det var rigtig besværligt for mig at bruge tid på at kontakte de forskellige firmaer. På et tidspunkt blev jeg heldigvis gjort opmærksom på Tryg ID, og så tog de over og klarede alt. De gav mig super service, fx ringede de jævnligt og opdaterede mig på sagernes gang.”
På et tidspunkt blev jeg heldigvis gjort opmærksom på Tryg ID, og så tog de over og klarede alt. De gav mig super service, fx ringede de jævnligt og opdaterede mig på sagernes gang.
Mathias fik stjålet sin pung i et fitnesscenter. 2-3 måneder efter begyndte regninger og lån for 30-40.000 kr. at vælte ind:
”Jeg valgte hurtigt at ringe til Tryg ID for at få hjælp. De overtog alle sagerne og tog kontakt til selskaberne. Det hjalp; Rykkerne stoppede øjeblikkeligt med at komme. Og hver gang der kom en ny regning fra et sted, kontaktede jeg bare Tryg ID, så klarede de resten.”
Anne fik stjålet sin pung fra sin taske på en bar i Århus. En måned efter fik hun pludselig breve fra TDC om, at der var oprettet 3-4 telefoner i hendes navn:
”Jeg syntes, at det var meget ubehageligt, at nogen brugte min identitet. Samtidig var det rigtig besværligt at rydde op i. At få tid til at ringe rundt til alle de implicerede, samtidig med at jeg skulle passe fuldtidsjob og tre børn. Så Tryg ID var en stor hjælp. Jeg slap for dialogen med butikker og banker – der ikke altid tog mig alvorligt – og kunne nøjes med bare at kopiere mails og breve, hver gang jeg fik nye opkrævninger. ”