Sådan beskytter vi dine persondata, når vi optager telefonsamtaler med dig samt omdanner tale til tekst under samtalen.

Her kan du læse, hvordan vi beskytter dine personoplysninger i forbindelse med optagelse af telefonsamtaler og omdannelse af tale til tekst. Politikken for optagelse og omdannelse af tale til tekst er opdateret den 13. maj 2024. Læs mere om, hvordan vi behandler personoplysninger.

Hvad anvendes optagelserne til?

Vi kan optage vores telefonsamtaler med dig til dokumentationsformål på baggrund af Trygs legitime interesse i at kunne dokumentere vores aftaler med dig og hvad der er blevet sagt i forbindelse med din skadebehandling eller til brug for en fremtidig klagesag, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f (legitime interesse).

Vi kan også optage og transskribere telefonsamtaler med dig til brug for at forbedre kvaliteten af vores kundeservice og produkter på baggrund af dit samtykke, som du afgiver i telefonmenuen, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, st. 1, litra a (samtykke). Forbedring af kvaliteten af vores kundeservice og produkter inkluderer også uddannelse og feedback til medarbejdere samt opnåelse af indsigt i sproglige trends i vores samtaler med dig.

Vi opbevarer som udgangspunkt lydoptagelserne i 1 år til dokumentationsformål og i 6 måneder, når formålet er til forbedring af kvaliteten af vores kundeservice og produkter i Tryg, hvorefter de slettes. De transskriberede optagelser slettes som udgangspunkt efter 3 år.

Såfremt din samtale inden for 1 år indgår i en konkret klagesag, tvist eller anden form for sagsbehandling, herunder udlevering til indsigt eller begrænsning, kan optagelsen opbevares så længe det er nødvendigt for at løse den pågældende sag og gemme dokumentationen i henhold til forældelseslovens regler.

Omdannelse fra tale til tekst under telefonsamtaler med dig til rådgivningsformål

Under samtalen omdanner vi det du siger til tekst (transskribering), for at vores systemer kan foreslå den bedst mulige rådgivning til dig.

Løsningen fungerer på sådan en måde, at telefonsamtalen løbende transskriberes i små sekvenser (et par sekunder), hvorefter en AI-model analyserer den transskriberede tekst og identificerer relevant information om vores produkter og betingelser.

De transskriberede samtaler maskeres umiddelbart efter transskriberingen og opbevares herefter i 30 dage til brug for træning af AI-modellen, hvorefter de slettes.

Det lovlige grundlag for vores brug af transskribering til rådgivningsformål, når vi udarbejder tilbud, tegner forsikring og i øvrigt administrerer forsikringsaftaler følger af afsnit A i vores persondatapolitik