Tryg lancerer gratis graviditetsforsikring

07-12-2022 08:00
No image
 

  

 
Graviditetsforsikring.jpg
 

I Sverige har forsikringen været på markedet siden 1990'erne, og omkring 85 procent af alle gravide har den. Nu ser graviditetsforsikringen også dagens lys i Danmark. Det nye produkt et netop kommet på hylden hos Tryg, der dermed bliver landets første udbyder af en graviditetsforsikring. Basisproduktet, som blandt andet indeholder en online jordemoder, kan tegnes gratis.

 

Der findes forsikringer til alle livets faser på det danske marked, men ikke til det spirende liv, der vokser i cirka 70.000 kvinder årligt. Det vil landets største forsikringsselskab, Tryg, gerne lave om på. Derfor lancerer selskabet nu Danmarks første graviditetsforsikring - en forsikring, der dækker både den vordende mor og barnet i hendes mave.

 

"Graviditet og fødsel er en lykkelig begivenhed med stor glæde og forventning hos de kommende forældre. Men det er også en tid, hvor ansvarsfølelsen bliver større og hvor bekymringer om fødslen, barnets sundhed og forældrerollen m.m. kan dukke op," siger Thomas Klærke, direktør for pris og kommerciel udvikling i Tryg.

 

"Hos nogle par er der for eksempel behov for sparring omkring de mange ting, der sker under en fødsel. Hos andre melder der sig tanker om, hvordan de skal klare det, hvis tingene ikke går som planlagt," uddyber Thomas Klærke.

 

Og netop sådanne bekymringer ønsker forsikringsselskabet at hjælpe de vordende forældre med at mindske med sin nye graviditetsforsikring, der findes i tre varianter med forskellige grader af dækning.

 

"Basisproduktet omfatter blandt andet en online jordemoder samt adgang til videokursus i for eksempel amning og fødselsforberedelse Derudover dækker det psykologisk krisehjælp samt varigt mén hos både mor og barn som følge af ulykkestilfælde under graviditet og fødsel," forklarer Thomas Klærke.

 

Mens basisproduktet er gratis, koster den næststørste produktpakke lige under 1000 kroner som engangsydelse og omfatter ud over basisdækningerne eksempelvis også, hvis barnet fødes med visse kritiske sygdomme.

 

"I sådanne tilfælde stiller vi et større engangsbeløb til rådighed. Beløbet kan for eksempel bruges til, at begge forældre kan tage fri fra arbejde i en periode, eller til at gøre hverdagen lettere ved at købe sig til praktisk hjælp," fortsætter Thomas Klærke.

 

Den største produktpakke indeholder udover basis-dækningerne og dækning for kritisk sygdom blandt andet også muligheden for at få hjælp til rengøring, pleje i hjemmet og transport ved sygdom eller ulykke under graviditet eller i forbindelse med fødslen. Prisen for den er knap 1500 kroner.

 

Thomas Klærke erkender, at komplikationer til graviditet og fødsel er et følsomt emne, som er forbundet med en vis berøringsangst. Men at styre udenom gør ikke behovet for et sådant produkt mindre, mener han.

 

"Heldigvis hører den slags hændelser til sjældenhederne, men vi håber, at det kan give ro og tryghed i graviditeten at vide, at der er hjælp at hente, hvis noget uventet skulle ske - ligesom vores mange andre forsikringer gør. På den måde kan den gravide og hendes partner fokusere på den glædelige begivenhed, det er at få et barn," uddyber Thomas Klærke.

 

Han fremhæver samtidigt de mange forebyggende elementer i forsikringen, hvor især online jordemoderen og videokurserne yder vigtig vejledning og støtte til de kommende og nybagte forældre.

 

Online jordemoderen og adgangen til de mange videokurser kan benyttes frem til 14 dage efter fødslen, mens selve forsikringen dækker fra 21. graviditetsuge og helt indtil barnet er seks måneder gammelt.

 

I Sverige har graviditetsforsikringen været på markedet siden 1990'erne. Hvert år fødes cirka 110.000-120.000 børn i Sverige, og over 85 procent af alle gravide tegner en sådan forsikring. Det viser tal fra Svenska Socialstyrelsen og Svensk Försäkring.

 

"Vi håber, at danskerne vil tage lige så godt imod produktet, som svenskerne har gjort. Vi har allerede stor succes med det i vores svenske forretning, Trygg-Hansa, og i udviklingen har vi skelet meget til deres erfaringer," siger han.

 

For at udbrede kendskabet til graviditetsforsikringen til flest mulige danskere i målgruppen har Tryg indgået et strategisk samarbejde med graviditetsappen, Preggers, hvor man kan følge graviditeten og finde råd og vejledning om bl.a. træning og kost.

 

"Vi har meget store forventninger til såvel forsikringen som samarbejdet med Preggers, der alene i Danmark har 20.000 brugere. Vi har gennemført en markedsanalyse, der viser, at målgruppens interesse for at købe produktet er meget stor, og vi tror, at appen vil være en effektiv måde at nå ud til de gravide på," slutter Thomas Klærke.

 

Trygs markedsanalyse, der er gennemført af Wilke blandt cirka 1000 kvinder i Danmark, viser en købsintention på 41 procent i målgruppen. Forsikringen er særlig interessant for førstegangsgravide. Alle dækninger har høj relevans i målgruppen, men flest foretrækker den mellemstore forsikringspakke. Færrest foretrækker basisproduktet, som ellers er gratis.

 

Mere information om graviditetsforsikringen findes på www.tryg.dk/graviditetsforsikring

 
Kontaktinformation

Er du journalist og ønsker yderligere oplysninger om graviditetsforsikringen, kontakt venligst:

Susanne Lindhage, pressechef Tryg Danmark, mobil: +45 41 86 28 80, mail: susanne.lindhage@tryg.dk