Tryg vil hjælpe unge mod ID-misbrug på sociale medier

29-06-2016 08:00
No image
 

Hver ottende ung har oplevet identitetsmisbrug på de sociale medier. Det vil Tryg nu gøre noget ved.

 

Hver ottende unge dansker mellem 18 og 25 år har oplevet, at billeder, personlige data og følsomme oplysninger om dem selv eller deres nærmeste er blevet misbrugt på de sociale medier. Det viser en ny undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har gennemført på vegne af Tryg Forsikring.
 
De unge, som rammes af identitetsmisbrug på sociale medier, står meget alene med problemet. Der findes nemlig ikke ret mange steder, de kan henvende sig for at få hjælp til at stoppe misbruget. Derfor tilbyder Tryg som det første forsikringsselskab herhjemme sine kunder professionel assistance, hvis de selv eller deres hjemmeboende børn skulle blive udsat for identitetsmisbrug på de sociale medier, for eksempel i form af falske profiler, uønsket brug af billeder og personlige oplysninger samt chikane, mobning eller andre krænkelser.
 
Allerede i 2013 lancerede Tryg produktet Tryg ID - en gratis service til kunder, der har været udsat for økonomisk motiveret identitetsmisbrug, hvor kriminelle ved hjælp af personlige oplysninger såsom CPR-nummer har tilegnet sig materielle goder, oprettet lån og meget mere i kundens navn. Sidste år udvidede Tryg imidlertid tilbuddet til også at omfatte misbrug på de sociale medier - i første omgang som et forsøg for at vurdere behovet.
 
"Vores ID-team får jævnligt henvendelser om identitetsmisbrug på de sociale medier," fortæller Sune Bille Larsen, Direktør for Pris og Produktudvikling hos Tryg. "Sammen med resultaterne af YouGovs analyse bekræfter det os i, at der er behov for et tilbud på området. Derfor sætter vi i den kommende tid fokus på at udbrede kendskabet til vores ydelser inden for misbrug på de sociale medier," slutter han.
 
Tryg ID kan kontaktes alle ugens dage hele døgnet rundt. Ved telefonerne sidder et professionelt team med stor erfaring inden for identitetsmisbrug. Ved misbrug på de sociale medier bistår ID-teamet med konkret vejledning til at løse problemerne, ligesom det varetager kontakten til for eksempel websider med henblik på at få fjernet uønsket og/eller krænkende information og billeder.
 
Ikke desto mindre kan det være en god idé at forebygge misbrug og ubehagelige oplevelser på de sociale medier ved at følge nogle simple råd:
 

* Overvej, hvad du deler

* Tænk over, hvad du uploader

* Vælg, om din profil skal være offentlig eller privat

* Vælg, om du vil tagges

* Blokér brugere, som generer dig

 
Læs mere om Tryg ID på www.tryg.dk

 
Kontaktinformation

For yderligere oplysninger kontakt venligst:
Susanne Lindhage, mobil: +45 41 86 28 80, mail: susanne.lindhage@tryg.dk