Lastbil

6 gode råd til at forebygge skader på din lastbil eller varebil

Er du i transportbranchen, eller bruger din virksomhed varebiler i hverdagen? Så kender du ærgrelsen ved skader på lastbilen eller varebilen. Vi har samlet 6 gode råd til dig og din virksomhed, så I kan reducere antallet af skader.

 

Vær opmærksom når du kører

Vi har mange års erfaring med skader i transportbranchen, og vi ved, at det er farligt at miste opmærksomheden bag rattet.

Det er vigtigt, at opmærksomheden ikke kun er centreret omkring den enkelte chauffør bag rattet, men at den også er en integreret del af virksomhedens daglige drift. Ved at engagere dig, dine kolleger og ledere i at prioritere og indarbejde sikkerhedsfokus i virksomhedskulturen, vil I kunne opleve markante forbedringer og opnå reelle resultater. 

Undgå skader på din varebil

Effekterne af at arbejde fokuseret med at forebygge risikoen for skader på dine køretøjer har også positiv indvirkning på de medfølgende udfordringer, herunder øget administration, forsinkelser og yderligere omkostninger – og potentiel tilskadekommende medarbejder.

Desuden kan forsinkelser resultere i utilfredshed blandt kunder, hvilket potentielt kan skade din virksomheds omdømme, særligt hvis en ulykke medfører, at en lastbil vælter. Situationer som disse kan få en bred eksponering i medierne, hvilket yderligere kan forstærke de negative konsekvenser for din virksomhed. 

De seks gode råd

1. Ledelsens rolle

Lad ledelsen eller beslutningstageren være talerør, så chaufførerne forstår, at sikkerhed er en prioritet for hele virksomheden. Informer chaufførerne om:

  • Antallet af skader.
  • De efterfølgende omkostninger og besvær ved reparationer.
  • De ”skjulte” udgifter, der ikke er dækket af forsikringen.
  • Risikoen for dårlig omtale og utilfredse kunder pga. forsinkelser forårsaget af uheld.

2. Registrér skader: Hvad er de mest almindelige skadestyper?

  • Ved at registrere alle jeres skader – også de små under selvrisiko-grænsen – kan I muligvis identificere specifikke risikoområder. 
  • Har I fx hyppige vælteskader, bakkeskade eller manøvreskader? Forekommer uheldene ofte på bestemte steder eller af særlige årsager?

Når I har denne viden, kan I målrettet iværksætte tiltag og uddannelse af chaufførerne for at forebygge disse typer af skader.

3. Skadessamtaler: Sikkerhed og læring

Tag altid en skadesamtale med chaufføren umiddelbart efter et uheld. Tal med chaufføren om:

  • Hvad der skete?
  • Hvorfor det skete?
  • Hvordan I kan undgå det fremover.

Dette bidrager til at øge chaufførens opmærksomhed. Det er vigtigt, at skadesamtalen ikke fremstår som en irettesættelse, men snarere føres i en konstruktiv og venlig tone. Budskabet er: ”Du kan hjælpe os med at undgå det fremover”.

4. Tal også om "næsten-uheld"

Sørg for at opfodre dine chaufførerne til at fortælle om oplevelser, hvor det var tæt på at gå galt. Hvis en chauffør fx har ramt en kundes postkasse, så den får en ridse, medfører det måske ikke direkte økonomiske omkostninger for virksomheden, men det kan resultere at skade virksomhedens omdømme. 

5. Kør bil, når du kører bil

Der er en klar sammenhæng mellem uheld forårsaget af uopmærksomhed og distraktioner såsom brugen af mobiltelefon, kaffe eller madpakker under kørslen. Selvom chaufførerne måske ikke ønsker at indrømme det, er det vigtigt at påminde dem om denne risiko. 

6. Udarbejd interne retningslinjer

Udform en kørselspolitik, der klart definerer de forventede adfærdsregler for chaufførerne i trafikken, og udarbejd samtidig en omfattende ansættelses- og uddannelsesplan for nye chauffører.

Håndværker

Skadestop til din virksomhed?

Vi tilbyder et målrettet forløb kaldet Skadestop til vores mellemstore og store kunder inden for transportbranchen med det formål at reducere antallet af skader forbundet med lastbiler. Kontakt en af vores rådgivere, eller skriv til os på skadestop@tryg.dk for mere information.