Sidst opdateret den 16. februar

Coronavirus og dine erhvervsforsikringer

Udenrigsministeriets rejsevejledninger afspejler nu som udgangspunkt ikke COVID-19, men husk fortsat at tjekke rejsevejledningen og rejsemålets indrejseregler.

Udenrigsministeriets rejsevejledninger farvemarkeres ikke længere efter COVID-19 situationen i de enkelte lande, fx indrejserestriktioner, med mindre et land rammes af nye COVID-19 varianter som det er sket i Sydafrika med Omikron varianten. Det vil derfor oftest være de normale sikkerhedsfaktorer i landet – terror, krig, uro m.v. – som gengives i rejsevejledningernes farvemarkering.

Flere lande er dog fortsat ramt af COVID-19
Selvom rejsevejledningerne ikke længere tager højde for COVID-19, skal man være opmærksom på, at flere lande/områder stadig er ramt af COVID-19 og restriktioner i større eller mindre grad.

Husk

  • At tjekke sikkerhedsniveauet på dit rejsemål i Udenrigsministeriets rejsevejledning
  • At tjekke rejsemålets indrejseregler og restriktioner på ambassadens hjemmeside
  • At orientere dig om COVID-19 situationen på din rejsedestination

Det er dit eget ansvar at holde dig opdateret om regler og rejserestriktioner. F.eks. dækker forsikringen ikke, hvis man bliver afvist af flyselskabet eller på rejsedestinationen, fordi krav om vaccination/COVID-19-test ikke er overholdt.

Følg altid myndighedernes retningslinjer
Vi anbefaler, at du altid overholder Udenrigsministeriets rejsevejledninger og myndighedernes retningslinjer, herunder lokale myndigheder retningslinjer og restriktioner hvis du er rejst afsted. Husk inden hjemrejse at orientere dig om eventuelle indrejseregler for din hjemkomst til Danmark.

Vær opmærksom på, at myndighederne kan fraråde alle rejser til et land/område, hvis der kommer en ny bekymrende variant af COVID-19 i omløb, ligesom Udenrigsministeriet kan fraråde udenlandsrejser af andre årsager.

Spørgsmål til rejse

Vi har samlet nogle typiske spørgsmål om hvad du skal gøre ved fx indrejseforbud, eller ved krav om selvisolation på destinationen på grund af COVID-19 og du kan se hvordan Trygs årsrejseforsikring dækker.

Coronavirus og rejse

Spørgsmål omkring afbestilling af rejsen

For alle svar gælder, at dækning forudsætter, at der er valgt afbestilling på forsikringen.

Hvad gør jeg, hvis det land jeg skal rejse til indfører et krav om, at jeg skal være færdigvaccineret for COVID-19 for at kunne rejse ind i landet, og jeg ikke kan nå at blive færdigvaccineret?

  • Først vil vi bede dig kontakte din rejsearrangør for at høre, hvordan du er stillet i forhold til at afbestille din rejse.
  • Erhvervsrejseforsikringen dækker hvis du af medicinske årsager ikke kan modtage vaccinen.

Jeg har købt en rejse, da det ikke blev frarådet at rejse, og nu fraråder Udenrigsministeriet, at jeg rejser. Kan jeg så afbestille rejsen?

  • Når du ikke kan gennemføre rejsen, så kontakt din rejsearrangør for at aftale med dem, hvad du skal gøre.
  • Erhvervsrejseforsikringen dækker, når der er tre dage til afrejse, og Udenrigsministeriet stadigvæk fraråder rejsen.

Jeg er testet positiv for corona nu, men skal først rejse om 8-12 uger. Skal jeg afbestille min rejse?

  • Først og fremmest skal du undersøge på Udenrigsministeriets hjemmeside om det er muligt for dig at rejse, selvom du lige har været smittet. I nogle lande kan du rejse ind, hvis du kan fremvise en lægeerklæring for overstået smitte.
  • Hvis dette ikke er en mulighed, og din PCR-test fortsat er positiv lige op til afrejse, kan du gøre brug af din afbestillingsforsikring, også selvom du er symptomfri. Læs mere på Udenrigsministeriets hjemmeside

Jeg er testet positiv lige op til afrejse. Kan jeg afbestille min rejse?

Hvis du er testet positiv for corona kan du afbestille.

Mit coronapas er annulleret på grund af nylig smitte, kan jeg rejse?

  • Hvis dit Coronapas er annulleret, er det vigtigt, at du læser indrejserestriktionerne på Udenrigsministeriets hjemmeside gældende for det land, du skal rejse til.
  • I nogle lande kræver det ikke gyldigt Coronapas for at rejse, men en negativ PCR test samt udfyldelse af indrejseformular. Læs mere på Udenrigsministeriets hjemmeside
    Spørgsmål, hvis jeg allerede er rejst afsted

    Hvordan er jeg dækket, hvis jeg får et positivt corona-testsvar eller har været i nærkontakt, så jeg skal gå i isolation på rejsen?

    Erhvervsrejseforsikringen dækker ekstraudgifter til hotel og forplejning, hvis du bliver testet positiv på rejsen og skal gå i isolation.

    Hvad skal jeg gøre, hvis det land, jeg befinder mig i, lukker ned?

    • Undersøg om hjemrejsen kan ændres hos din rejsearrangør, så du kan rejse hjem tidligere end planlagt. Undersøg med hotellet og din rejsearrangør, hvordan du er stillet i forhold til overnatning, indtil du kan rejse hjem.
    • Tryg følger de danske myndigheders rejsevejledninger. Hvis Udenrigsministeriet anbefaler en ”evakuering” fra landet/området grundet nedlukningen, dækker vi dette, herunder udgifter til tidligere hjemrejse.