Kom godt i gang med at løbe
Træning

Kom godt i gang med at løbe

Har du lyst til at prøve kræfter med løb, kan du følge dette træningsprogram.

Inden for 12 uger løber du i 15 minutter – uden pauser. 

Løb er godt til at forbedre din kondition, og løbetræning stiller store krav til dit hofte- og knæled, sener og muskler. Det er derfor en god idé at følge programmet og lytte til din krop for at undgå skader. 

Tre tips til en god løbetur

  1. Dine løbesko skal være behagelige. Du kan evt. få hjælp i en sportsforretning til at få det bedste par til dig.
  2. Lyt til din krop. En kort tur i lavt tempo er stadig en løbetur, og du undgår overbelastning. 
  3. Nyd naturen i sin smukkeste form. Friluftsrådet har samlet en række løberuter under fællesbetegnelsen Kløverstierne her
Kom godt i gang med at løbe

Træningsprogram til løb - se programmet i fuldstørrelse ved at klikke på det.

Hvis det er nyt for dig at dyrke motion, kan du forvente at blive øm i kroppen de første par gange. Det er naturligt, og tegn på at kroppen prøver noget nyt. Et dårligt tegn er hvis du oplever smerter over en længere periode, og for at undgå det, kan du forebygge skader ved at læse mere her.

Når du løber, forbrænder du en del mere energi end du er vant til. Det er derfor en god idé at spise den mad der giver dig den rette energi. Du kan læse mere om kost her.