Sundhedsforsikring for ansatte i DSB

DSBs sundhedsforsikring hos Tryg er ophørt d. 31.12.2023. 
Vi henviser til DSBs intranet for nærmere information om det nye forsikringsselskab, der tilbyder sundhedsforsikringen fremover.

Sundhedsforsikringen omfatter følgende personer

Hvem er dækket?

Sundhedsforsikringen omfatter alle fastansatte (månedslønnede) medarbejdere i DSB med mindst 15 timers arbejde om ugen og 3 måneders anciennitet – dog 9 måneder for medarbejdere i Kort & Godt.​

 

Hvad dækker Tryg Sundhedsforsikring?

Forsikringen dækker

Du får hurtig og nem adgang til undersøgelse og eventuel behandling.

Sundhedsforsikring

  • Forundersøgelse
  • Speciallæge
  • Operation
  • Genoptræning
  • Medicinsk efterbehandling
  • Kontrol
  • Hjælpemidler

Fysiske behandlinger

  • Fysioterapi
  • Kiropraktik
  • Osteopati
  • Zoneterapi
  • Akupunktur
  • Massage
  • Fodterapi

Psykiske behandlinger

  • Psykiatrisk behandling
  • Psykologhjælp
  • Krisehjælp

Øvrige dækninger

  • Misbrug
  • Smerteudredning
  • Allergiudredning
  • Diætist
  • Søvnbehandling


Du kan læse mere om vilkårene i forsikringsbetingelserne:
Betingelser for Tryg Sundhedsforsikring

 

Akut psykologisk krisehjælp

Her kan du få akut hjælp efter en krisesituation. Kontakt os døgnet rundt på
44 20 30 70, hvis du har brug for akut psykologisk krisehjælp.

Har du behov for akut psykologisk krisehjælp?

Vi tager imod din anmeldelse og viderestiller dig til vores samarbejdspartner indenfor Krisehjælp. Er du for kriseramt til selv at transportere dig til psykolog, kører psykologen ud til dig. 

Årsager der kan udløse krisehjælp

Akut krisehjælp er dækket i forbindelse med akutte traumer med følgende indhold:

  • 24 timers beredskab
  • Telefonisk assistance af krisepsykolog senest 2 timer efter anmeldelse
  • Landsdækkende netværk
  • On-site behandling ved påkørsler og røverier
  • Fysisk møde hos krisepsykolog i Danmark indenfor 24 timer.
  • Telefonisk akut krisehjælp til medarbejdere der ikke fysisk opholder sig i Danmark når krisen opstår.
Behandling hos fysioterapeuter og kiropraktorer


Fysiske behandlinger 
Du har mulighed for både at vælge behandling indenfor eller udenfor vores netværk. 

Behandlingstyperne omfatter:

  • Fysioterapi (både online og fysisk fremmøde)
  • Osteopati
  • Kiropraktik
  • Akupunktur
  • Zoneterapi
  • Massage
  • Fodterapi
     

Online fysioterapi
Som alternativ til fysioterapi med fysisk fremmøde på klinik, kan du i skadeanmeldelsen vælge fysioterapi med online fremmøde. 

Med online fysioterapi får du en hurtig start på din behandling uden lægehenvisning, adgang til videokonsultationer med erfaren fysioterapeut alle hverdage kl. 8.00-22.00 samt adgang til skræddersyet videoguidede øvelser via din smartphone.

 

Hvordan er din oplevelse af behandlingsforløbet?

Hvis du meget mod forventning skulle få en dårlig oplevelse hos en af vores samarbejdspartnere, beder vi dig venligst oplyse os om det, så vi med det samme kan følge op på sagen sammen med hospitalet eller klinikken.

Kom hurtigt igennem til den rigtige behandling

Når du får godkendt en behandling via din sundhedsforsikring, rådgiver vi dig samtidig om det bedst egnede behandlingssted til netop dit behov. I de fleste tilfælde henviser vi direkte til privathospitalet eller -klinikken, så du hurtigt kan booke tid til en undersøgelse.

 

Tryg Pårørende

Tryg Pårørende hjælper dig som pårørende med rådgivning, afhjælpning af stress samt mulighed for selv at købe hjælp og pleje. 
Som pårørende til en alvorlig syg, står man i en udfordrende situation og ofte med et stort ansvar, hvor støtte, viden og rådgivning kan være en vigtig hjælp. Den hjælp kan du nu få gennem Tryg Pårørende.
 

Med Tryg Pårørende får du hurtig hjælp
PårørendeHotline samler trådene og hjælper her og nu:

  • Hjælp til at navigere i sundhedssystemet 
  • Hjælp ved symptomer på stress 
  • Hjælp med ansøgninger, hjemmehjælp, medicin og hjælpemidler 
  • Lokalisere og få tilbud fra patientforeninger 
  • Information om patientrettigheder 

 
PårørendeTeam giver mulighed for at du selv køber hjælp og pleje:

  • Hjælp og pleje ved hjemkomst efter operation, fx bad, rent sengetøj, sårpleje og indkøb 
  • Pleje og omsorg i forbindelse med sygdom 
  • Pleje og omsorg til døende 
  • Hjælp og støtte i hjemmet til et stressramt familiemedlem
  • Altid et fast lille team af erfarne sygeplejersker, der kan træde til inden for 24 timer 

Ring til Tryg Pårørende
Du kan kontakte Tryg Pårørende på 44 20 27 00  hverdage mellem kl. 12 - 16. Her sidder sygeplejersker klar til at hjælpe dig videre.

Læs mere om Tryg Pårørende på link
 

Tryg Sund-app

Se hvad du kan bruge Tryg Sund-appen til

Med Tryg Sund-appen kan du få adgang til din Tryg sundhedsforsikring, når du er på farten. Log ind med NemID. Hent appen i App Store eller Google Play og log så på med NemID.

  • Se hvordan du er dækket af din sundhedsforsikring.
  • Anmeld din skade direkte i appen, hvis du har behov for behandling.
  • Kontakt Tryg Lægehotline.
  • Brug StressStop-linjen der forebygger at stress udvikler sig.
  • Få psykologisk krisehjælp ved en alvorlig hændelse.
  • Adgang til Tryg Vejviser der hjælper dg med at finde vej i det offentlige sundhedssystem.

Sundhedsportalen

Sundhedsportalen

Tryg Sundhedsportal kan du finde enkle og gode råd om fysisk og psykisk sundhed samt om et sundt arbejdsmiljø. Her kan du læse, finde øvelser og se videoklip om, hvoredan man fremmer sin sundhed og støtter andre

Hvis du stopper

Privat sundhedsforsikring

Du kan ringe til Tryg på 44 20 30 70 med oplysning om navn, adresse og cpr-nr., så giver vi dig et tilbud om at fortsætte sundhedsforsikringen som privat person.

Har du spørgsmål til sundhedsforsikringen?

Ring til os på 44 20 30 70
Mandag til fredag kl. 8-16
Eller skriv til dsb@tryg.dk

Spørgsmål og svar

Hvordan er jeg stillet, hvis jeg har en lidelse, der opstod, før forsikringen trådte i kraft?

Sygdomme, gener og følger af skader, der er opstået og/eller diagnosticeret, før forsikringen trådte i kraft, er dækket – dog ikke kroniske sygdomme.  Kroniske sygdomme der giver gener i bevægeapparatet er dog dækket med op til 12 årlige behandlinger hos fysioterapeut, kiropraktor, akupunktør eller zoneterapeut.

Hvilke betingelser skal være opfyldt for, at mine behandlinger er dækket af forsikringen?

Du skal kontakte din egen læge, der beskriver sygdommen/skaden, før du kan anvende forsikringen.

Du skal ikke bruge en henvisning, hvis du skal til kiropraktor, akupunktør, zoneterapeut, øre-, næse- og halslæge, massør, fodterapeut, øjenlæge eller psykolog for behandling af stress.

 

DSB ansatte kan få dækket psykologhjælp uden henvisning/anbefaling, hvis der er tale om stress. Vi tager udgangspunkt i den ansattes egne oplysninger, og hvis denne ikke selv er afklaret med, om det er stress eller anden årsag, vil vi anbefale dem at enten ringe til StressStop linjen eller opsøge egen læge for vurdering af behandlingsbehov. Vi kan i nogle sager også anbefale besøg hos egen læge for vurdering af fx søvnproblemer, vægttab, rastløshed, selv om vi samtidig sender den ansatte i forbindelse med Prescriba uden henvisning/anbefaling, da der kan være andre årsager end stress ved disse symptomer.

Når vi har lavet forsikringstjekket og godkendt dækning, kommer de ansatte i DSB til at tale med Prescriba. Her har alle baggrund inden for stressvejledning mm.

Hvornår kan jeg blive behandlet på forsikringen når jeg har bopæl i udlandet?

Forsikringen dækker som udgangspunkt udgifter til behandling i Danmark. Vi dækker behandling i Norge, Sverige, Finland og Tyskland, hvis behandlingen ikke tilbydes i Danmark.

Kan jeg få behandling på forsikringen i ubegrænset tid for en kronisk lidelse?

Når en lidelse er konstateret som kronisk, kan du få behandling i op til 3 måneder fra diagnosetidspunktet.

Kroniske sygdomme der giver gener i bevægeapparatet er dækket med op til 12 årlige behandlinger hos fysioterapeut, kiropraktor, akupunktør eller zoneterapeut.

Kan jeg frit vælge fysioterapeut eller kiropraktor med forsikringen?

Når du skal til en fysioterapeut og/eller kiropraktor, henviser vi dig til en behandler inden for vores kvalitetssikrede netværk.

Det sikrer høj kvalitet i behandlingen. Når du bliver behandlet gennem netværket, slipper du også for at lægge penge ud for behandlingen.

Har du særlige ønsker om en anden behandler, imødekommer vi dette.

Dækker forsikringen behandling på private skadestuer?

Nej.

Kan jeg også blive behandlet på forsikringen, når jeg er på rejse i udlandet?

Nej. Du skal altid sikre dig med en Rejseforsikring, inden du tager til udlandet.
Sundhedsforsikringen dækker, hvis du er kommet til skade eller er blevet syg i udlandet, og du ved hjemkomsten til Danmark fortsat har behov for behandling, der er omfattet af sundhedsforsikringen. Herudover er der mulighed for akut telefonisk krisehjælp, selvom du er i udlandet når din reaktion opstår.

Skal jeg betale skat af præmien eller af en evt. udbetaling fra forsikringen?

DSB betaler din Sundhedsforsikring. Som medarbejder skal du ifølge skattelovgivningen betale skat af præmiebeløbet der dækker fritiden.