Kom godt i gang med svømning
Træning

Kom godt i gang med svømning

Har du lyst til at prøve kræfter med svømning, kan du følge dette træningsprogram.

Inden for 12 uger kan du svømme 900 m eller mere – uden pause.

Svømning er en skånsom træningsform, der ikke belaster dine led. Har du fået en skade i fx knæ eller ankel, kan du bruge svømning som en alternativ konditionstræning. 

Tre tips til en god svømmetur

  1. Vær opmærksom på din vejrtrækning, mens du svømmer. En jævn vejrtrækning giver en bedre svømmeteknik.
  2. Inden du svømmer i åbent hav, skal du være fortrolig med din egen svømmestil. Start derfor i en svømmehal, hvor du kan øve dig.
  3. Har du lyst til at optimere din svømmetræning, kan du melde dig ind i en svømmeklub. Godt selskab, lidt udfordring og gode tips er en god måde at blive bedre til at svømme.
Træningsprogram til svømning

Træningsprogram til svøm - se programmet i fuldstørrelse ved at klikke på det.

Hvis det er nyt for dig at dyrke motion, kan du forvente at blive øm i kroppen de første par gange. Det er naturligt, og tegn på at kroppen prøver noget nyt. Et dårligt tegn er hvis du oplever smerter over en længere periode, og for at undgå det, kan du forebygge skader ved at læse mere her.

Når du svømmer, forbrænder du en del mere energi end du er vant til. Det er derfor en god idé at spise den mad der giver dig den rette energi. Du kan læse mere om kost her