Kom godt i gang med cykling
Træning

Kom godt i gang med cykling

Har du lyst til at prøve kræfter med cykling, kan du følge dette træningsprogram. Inden for 12 uger cykler du i en time eller mere – uden pauser.

Når du cykler, forbedrer du hurtigt din kondition og udholdenhed, uden at du overbelaster dine led. Og skal du alligevel på arbejde, så slår du to fluer med et smæk – transport og motion, der også giver dig en mental pause.

Tre tips til en god cykeltur

  1. Tag familien med på turen. Cykelture er en skøn måde at være sammen som familie på.
  2. Sørg for, at du sidder godt. En behagelig sadel er den sande helt på en cykel.
  3. Nyd naturen i sin smukkeste form. Friluftsrådet har samlet en række cykelruter her
Træningsprogram - cykling

Træningsprogram til cykling - se programmet i fuldstørrelse ved at klikke på det.

Hvis du er ny i at dyrke motion, kan du forvente at blive øm i kroppen de første par gange. Det er naturligt og tegn på, at kroppen prøver noget nyt. Et dårligt tegn er, hvis du oplever smerter over en længere periode. For at undgå det, kan du forebygge skader ved at læse mere her.

Når du cykler, forbrænder du en del mere energi, end du er vant til. Det er derfor en god idé at spise den mad, der giver dig den rette energi. Du kan læse mere om kost her.