Relevante spørgsmål om Ase lønsikring

Nogle dækninger i Ase lønsikring ophører d. 1. januar 2026. Har du spørgsmål til ophøret? Find relevante spørgsmål og svar herunder. 

Relevante spørgsmål og svar

1. Hvorfor lukkes min dækning?

Efter en grundig gennemgang af vores lønsikringsdækninger kan vi desværre se, at vi ikke længere kan tilbyde din dækning på en bæredygtig måde. Derfor har vi besluttet af udfase dækningen.  Du beholder din forsikring indtil den dato, der står i brevet.

2. Hvornår ophører min forsikring?

Din forsikring vil automatisk stoppe på den dato, der står i brevet. Er du ledig i øjeblikket og modtager udbetaling? Din dækning fortsætter, indtil den sidste udbetaling er udbetalt, før forsikringen ophører. 

3. Skal jeg gøre noget?

Nej, du behøver ikke foretage dig noget. Vi sørger for alt det praktiske. Hvis du ønsker at opsige før tid, kan du gøre det uden opsigelsesgebyr. 

Hvis du ønsker at opsige lønsikringen før tid, skal du kontakte Ase på mailadressen administration@aseforsikring.dk.

4. Kan jeg opsige min forsikring allerede nu?

Ja, du kan opsige din Ase Lønsikring når som helst, uden opsigelsesgebyr. Du kan opsige ved at skrive til Ase på mail administration@aseforsikring.dk

5. Hvad sker der, hvis jeg har en aktiv ledighedsperiode?

Din udbetaling fortsætter som normalt, indtil din udbetalingsperiode er brugt op, eller du kommer i arbejde igen. Din lønsikring følger med i hele denne periode og stopper automatisk, når udbetalingsperioden udløber.

Din udbetalingsperiode slutter enten når du har modtaget alle de udbetalinger, du har ret til, eller senest 18 måneder efter den første dag, du blev ledig – afhængigt af hvad der sker først.

6. Hvornår stopper mine betalinger?

Betalingen stopper automatisk, når forsikringen ophører.

7. Hvad sker der med mit medlemskab hos Ase?

Dit medlemskab hos Ase er ikke påvirket af, at din lønsikringsdækning ophører.

8. Jeg er lige blevet ledig. Hvordan forholder jeg mig?

Hvis du netop er blevet ledig, skal du anmelde din ledighedsperiode hos Ase. Vi behandler herefter din sag, og hvis du opfylder betingelserne, vil du modtage dækning i henhold til dine forsikringsvilkår.

Din lønsikring fortsætter, så længe din udbetalingsperiode løber. Når perioden udløber, ophører forsikringen automatisk. 

Din udbetalingsperiode slutter enten når du har modtaget alle de udbetalinger, du har ret til, eller senest 18 måneder efter den første dag, du blev ledig – afhængigt af hvad der sker først. 

9. Hvad sker der, hvis min ledighed fortsætter efter ophørsdatoen?

Hvis du har anmeldt en ledighedsperiode inden ophørsdatoen, fortsætter vi med at udbetale i henhold til dine forsikringsbetingelser. Udbetalingerne løber, indtil din udbetalingsperiode slutter. Forsikringen ophører automatisk, når du har modtaget sidste udbetaling. 

Din udbetalingsperiode slutter enten når du har modtaget alle de udbetalinger, du har ret til, eller senest 18 måneder efter den første dag, du blev ledig – afhængigt af hvad der sker først. 
 

10. Kan jeg få udbetaling, hvis jeg bliver ledig efter ophørsdatoen?

Ja, du kan få udbetalt lønsikring efter at din forsikring er ophørt, hvis du er blevet opsagt af din arbejdsgiver inden lønsikringen ophørte. Du kan se ophørsdatoen i brevet.

11. Kan jeg overføre min anciennitet til en anden lønsikring?

Ja, det kan du. Bemærk, at den nye lønsikring skal starte senest på samme tidspunkt, som din nuværende lønsikring ophører, for at ancienniteten kan overføres.

Hvornår kan Tryg hjælpe mig? Og hvornår kan Ase hjælpe?

Tryg hjælper dig med spørgsmål om opsigelsesdato, eventuel tilbagebetaling af præmie og spørgsmål til dette.

Ase kan hjælpe med spørgsmål om anciennitet og muligheder for videreførsel af Lønsikring. Desuden kan Ase hjælpe med generelle spørgsmål om dit medlemskab, samt rådgivning om lønsikring.

Har du haft din Lønsikring i mindre end 9 måneder?


Så har du kun været i kvalifikationsperioden, og du kan derfor vælge at få tilbageført dine indbetalinger. Det betyder dog, at din anciennitet bortfalder. 


Ønsker du at få pengene udbetalt til en anden konto end din Nemkonto? Udfyld formularen, så kontakter vi dig.