Forebyg skade | Indeklima

Dårligt indeklima kan påvirke vores hverdag og sundhed på mange måder.

I efteråret og om vinteren lufter vi typisk mindre ud end vi gør om foråret og sommeren. Det kan skabe et dårligt indeklima, når vi ikke er opmærksomme på, at vi skal lufte ud, gøre rent og lade emhætten køre i 5-10 minutter efter vi har lavet mad.

Dårlig indeklima kan bl.a. medvirke til skimmelsvamp og kan give følgende symptomer:

  • Hovedpine 
  • Kløe i næse, øjne og hals
  • Træthed
  • Nedsat koncentrationsevne

Hvad kan du selv gøre?

De 3 vigtigeste råd:

  1. Luft ud med gennemtræk i 5-10 min, 3 gange dagligt
    – En enkelt gang om dagen er ikke nok.

  2. Tør ikke tøj indenfor og brug emhætte, når du laver mad
    – En familie med to voksne og to børn afgiver mindst 10 liter vanddamp i døgnet.

  3. Hold en jævn indendørs temperatur i alle rum på 20-23º C
    – Undgå store møbler direkte op ad kolde ydervægge, så du minimerer risikoen for skimmelsvamp.

Læs mere om bedre indeklima

www.skimmel.dk
www.bolius.dk 
Tjekliste til dit hjem

Rabat på forebyggelsesprodukter

Indeklimakort: op til 30% rabat
Lyngborg Fugtalarm: 25% rabat
Alle fordele og rabatter

Image: Indeklima pige 220x147

Det er værst på børneværelset

Vi glemmer at lufte godt nok ud i børneværelserne. Når osen fra madlavning siver fra køkkenet, bliver den ofte hængende i børne- værelserne. Sammen med støvet fra alt legetøjet, bliver luftens kvalitet forringet, og det giver træthed og dårligere nattesøvn.

Luft ud og gør rent. Det er det bedste du kan gøre.

Børn udsættes for kemikalier

Det økologiske Råd har lavet et pilotprojekt om indeklima og kemikalier på børneværelser. Læs mere

Undgå skimmelsvamp

Image: skimmelsvamp-film 220

Hvad kan du selv gøre for at undgå skimmelsvamp i din bolig?
Se filmen